Lerarentekort

HOE LOSSEN WE HET LERARENTEKORT OP?

  • vrijdag 29/11 21:00-22:30
Locatie
Antiekzolder Vooruit
Soort evenement
Panelgesprek
Toegankelijkheid
  • Wheelchair
  • Language

ism Teach for Belgium

Met Orhan Agirdag (professor onderwijs en samenleving aan de KU Leuven), Klaartje Volders (coördinator partnerschappen Teach for Belgium), Charlotte Struyve (onderzoeker aan de faculteit Pedagogische Wetenschappen KU Leuven) en Dag De Baere (leraar Atheneum Antwerpen).

Stavros Kerepoulis (journalist De Morgen) is de moderator.


Tegen 2028 hebben we jaarlijks 5000 à 7000 extra leraren nodig. Ook vandaag zijn er al scholen die moeite hebben om voldoende leraren te vinden. Hoe dat komt? Om te beginnen bij de instroom: te weinig jongeren kiezen voor de lerarenopleiding. Tel daarbij op een hoge uitstroom – bijna de helft van de leraren secundair kapt ermee binnen de 5 jaar – en voilà, je hebt je antwoord.

Leraar wordt oprecht het mooiste beroep ter wereld genoemd en niet-leraren maken graag jaloerse grappen over lange vakanties. Maar het beroep staat ook bekend als weinig flexibel, met grote kans op burn out en werkonzekerheid voor starters. En veel papierwerk, dat ook. Dat imagoprobleem lijkt het onderwijs parten te spelen.

Wat kan de sector doen om weer een aantrekkelijke werkgever worden? Is het systeem van vaste benoemingen nog van deze tijd? Bereid de lerarenopleiding leerkrachten wel goed voor op de echte praktijk van een klas?