Beeld Dumping

Sociale dumping doet Europa wankelen

  • vrijdag 15/12 15:30-17:00
  • Locatie
    Foyer Theaterzaal Vooruit
  • Soort evenement
    Panelgesprek


ism BTB-ABVV 

Met Meryame Kitir (Fractieleider sp.a in de Kamer van Volksvertegenwoordigers), Frank Moreels (voorzitter BTB-ABVV), Dirk Sterckx (voormalig Europees Parlementslid) en Hendrik Vos (professor EU-studies aan de UGent). Bart Brinckman (journalist De Standaard) modereert. 


Nobelprijswinnaar Milton Friedman zei ooit dat een land ofwel open grenzen ofwel een welvaartsstaat kan hebben, maar nooit beiden. Toch is het net dat monster dat de EU heeft gecreëerd. Sinds het Verdrag van Maastricht in 1992 is er binnen Europa vrij verkeer van goederen en diensten. Dat wil zeggen dat bedrijven in een andere Europese lidstaat hun goederen en diensten mogen aanbieden, maar dat de sociale zekerheid in het land van oorsprong wordt betaald. Daarom is een Slovaakse chauffeur goedkoper dan een Belgische.

De misbruiken en sociale drama’s die met deze geglobaliseerde utopie gepaard gaan, zijn niet bij te houden. Faillissementen en massaal jobverlies, gebrek aan controle, juridische onduidelijkheid en nalatige opvolging … In de transportsector is al enkele jaren een ‘race to the bottom’ aan de gang. De prijzen moeten steeds lager, dus moeten chauffeurs zo weinig mogelijk kosten. De moderne ‘slaven van de weg’  werken aan bijzonder lage lonen, bouwen geen of amper pensioenrechten op, slapen aan de kant van de weg om zo weinig mogelijk tijd te verliezen en zijn vaak maandenlang weg van huis. Maar ook werkgevers zijn de dupe. Zij die volgens het boekje rijden, worden meedogenloos uit de markt geprijsd.

De Belgische Transportarbeidersbond publiceerde onlangs, 3 jaar na haar Witboek met 25 concrete maatregelen tegen sociale dumping, een derde zwartboek Sociale Dumping vol ontluisterende feiten. Hoe trekken we deze scheefgegroeide situatie weer recht?

Is een eengemaakt sociaal Europa een illusie? Hoe zit het met de sociale dumping in andere sectoren? Welke positieve effecten heeft de invoering van het vrij verkeer van goederen gehad? En wat kunnen we daaruit leren?