Lucht

HOE GAAT HET MET ONZE LUCHT?

  • Friday 14/12 13:30-15:00
  • Locatie
    Triodos Bank
  • Soort evenement
    Panelgesprek

Met Joris Vandenbroucke (Fractieleider sp.a in het Vlaams Parlement), Thomas Goorden (drijvende kracht achter stRaten-generaal) en Valerie Del Re (directeur Greenpeace België). Steven Vromman (Low Impact Man) modereert het gesprek.


“Luchtvervuiling kost ons gemiddeld negen maanden van ons leven.” kopte De Standaard vorig jaar. Wanneer u denkt dat dit de enige ongemakkelijke waarheid is over fijn stof, hier is er nog eentje. “Elk uur sterft in ons land minstens iemand aan de gevolgen van luchtverontreiniging.”

20.000 Vlamingen vonden deze cijfers alvast onrustwekkend genoeg en namen afgelopen lente deel aan Curieuzeneuzen, het grootste burgeronderzoek naar luchtkwaliteit ooit. Het resultaat is een zeer gedetailleerd beeld van de luchtkwaliteit in Vlaanderen, letterlijk van straat tot straat verschillend. ‘Zwarte kruispunten’ kwamen ongemakkelijk bloot te liggen. Het zijn meetlocaties met zeer hoge concentraties: veelal drukke tweevakswegen, omgeven door lintbebouwing en gelegen aan kruispunten. Wat ons leert dat niet alleen het verkeersvolume, maar ook de doorstroming een belangrijke rol speelt in de luchtkwaliteit. En dus moeten we heel eerlijk ons woonwerkverkeer, en tout court ons hele woonbeleid onder de loep nemen.

Luchtvervuiling is niet mals voor ons lichaam. Stikstofdioxide tast niet alleen onze luchtwegen aan, het lokt op termijn ook hart-en vaatziekten uit. Toxicoloog Ben Nemery van KULeuven geeft er voor de slechte verstaander nog wat voorbeelden bij: “Dicht bij een drukke baan wonen, geef meer kans op aderverkalking en longontstekingen. Ook problemen met astma, hooikoorts of allergie worden erger. Eén op de vijf longkankers worden veroorzaakt door luchtvervuiling.” Sportarts Christophe Depamelare ziet ook de link met de recordcijfers van borstkanker in ons dieselland. Zijn frank viel al eerder, toen hij een wielerploeg begeleidde die in Vlaanderen trainde. Zijn renners moesten ivm hun buitenlandse concurrenten veel vaker naar de astmapuffer grijpen en werden sneller ziek. Is de situatie in Vlaanderen dan zo veel rampzaliger dan de rest van Europa? Hans Bruyninckx, directeur van het Europese Milieu Agentschap windt er geen doekjes om. “Naast de Italiaanse Po-vlakte en enkele streken in Oost-Europa leven wij in de meest vervuilde regio van Europa.” Bam!

Gent toonde met zijn circulatieplan dat steden het voortouw kunnen nemen wanneer regionale of nationale beleidsmakers het laten afweten. Is een doordacht circulatieplan ook voor andere steden de heilige graal? En waar ligt onze eigen verantwoordelijkheid? Is rekeningrijden de toekomst? Hoe sociaal zijn maatregelen om oude dieselwagens uit de stadskernen te weren? Gaan we allemaal een beetje dood aan fijn stof? Onderschatten we de ravage die fijn stof pleegt op ons lichaam? En kennen we de volledige impact op de volledige voedselketen in ons verstedelijkte Vlaanderen, wanneer planten die deeltjes opnemen en vee die inademen? Is schone lucht een recht zoals drinkbaar water of veilig voedsel? Wat gebeurt er met de ongemakkelijke feiten die Curieuzeneuzen blootlegden? Welke invloed zal het hebben op een ambitieus mobiliteits- en woonbeleid? Toont Curieuzeneuzen dat media - in samenwerking met burgers - nog op andere domeinen grote impact kan hebben op belangrijke beleidsdomeinen?