Mode

Duurzame mode: bestaat dat?

  • zaterdag 16/12 18:30-20:30
  • Locatie
    Theaterzaal Vooruit
  • Soort evenement
    Panelgesprek


Met Bruno Pieters (ontwerper - Honestby), Sarah Dimani (modest fashion influencer), Sylvie Van Acker (Sustainability Manager bij H&M), Tine Buysens (CSR Bel&Bo), Frank Dingemans (Kringwinkel Antwerpen, initiatiefnemer van The Empty Shop Antwerpen), Toos Franken (ontwerpster) en Sarah Ceustermans (Schone Kleren Campagne), Inez Louwagie (Netwerk Bewust Verbruiken). Moderator: Sarah Vandoorne (journalist MO*)

Als je ervan uitgaat dat kledij modieus moet zijn, hoe kan het dan duurzaam zijn? Wakkeren seizoenen in de mode onze voortdurende consumptiedrang aan? Hoe groot is de impact van de fast fashion industrie op de planeet en haar bewoners en hoe groot de verantwoordelijkheid van de consument? “We vergeten al te vaak dat wat we dragen, ook door mensen gemaakt is”, zegt modeontwerpster Katrien Van Hecke. Daarmee wijst ze niet alleen naar het mensenwerk bij het ontwerp, maar ook bij de productie. Besparen op arbeidskosten is de belangrijkste reden voor kledingconcerns om de productie naar het buitenland te verhuizen. En een leefbaar loon en veilige werkomgeving staat dan niet hoog op het prioriteitenlijstje. Hoewel we dat allemaal wel weten en onze verontwaardiging groot is wanneer beelden zien van de instorting van de Rana Plaza-fabriek in Bangladesh … toch kunnen we het vaak niet laten om die ene fancy broek aan dat spotprijsje snel aan te kopen. Wakkeren seizoenen in de mode onze voortdurende consumptiedrang aan? Als je ervan uitgaat dat kledij modieus moet zijn, hoe kan het dan duurzaam zijn?

“Zelfs als het loon van textielarbeiders (in niet-Westerse landen) verdubbelt, zal je dat niet merken in de winkel”, zegt Sara Ceustermans van de Schone Klerencampagne. Dus is er meer aan de hand dan enkel onze drang naar goedkope kleding. Welke knopen moeten we ontwarren? Hoe kunnen bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen over de hele keten en niet enkel over hun eigen schakel? Kledij die van wieg tot wieg duurzaam is, bestaat dat? En is dat betaalbaar voor iedereen in onze samenleving? Is fair fashion een luxeproduct? Welke rol kunnen lokale vakbonden en internationale vakorganisaties spelen? Wat kunnen beleidsmakers en internationale wetgeving afdwingen bij multinationals? En hoe groot is de kracht van de consument? Biedt de sociale media geen opportunity om verontwaardiging te uiten over mistoestanden in fabrieken aan de andere kant van de wereld? Is dat geen luide stem waarvoor bedrijven vatbaar zijn?